Translate

Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2019

Κεφάλαιο ε' το Τυπικό για τον Εσπερινό


Ο Εσπερινός είναι ακολουθία, είναι δηλαδή μια συνέχεια ιερών αναγνωσμάτων και ψαλμών που ακολουθεί το ένα το άλλο με συγκεκριμένη σειρά.
Το περιεχόμενο της ακολουθίας όμως αλλάζει κάθε μέρα.
Αλλάζει ωστόσο μερικώς, αλλάζει δηλαδή σε κάποια σημεία όχι ολόκληρο.
Στα σημεία που αλλάζει αντικαθίστανται κάποια αναγνώσματα και ψαλμοί από τα εξειδικευμένα μέλη της ημέρας, αυτά δηλαδή που εξυπηρετούν το πνεύμα της εορτής της ημέρας, την οποία καθορίζει το Τυπικό και περιγράφεται στο Ημερολόγιο .
Θα μπορούσαμε να πούμε πως τα εναλλασσόμενα αναγνώσματα και οι ψαλμοί της ημέρας μοιάζουν με τα άμφια του ιερέα που προσαρμόζουν την μορφή του το ύφος του αναλόγως την περίσταση και το πρόγραμμα της ημέρας.
Ο κορμός του κειμένου μένει σχετικά αναλλοίωτος όπως ο ιερέας στην παρομοίωση μας που μένει ο ίδιος.

Υπάρχουν επομένως ακόμη δύο σταθερές από τις οποίες μπορούμε να ξεκινήσουμε την εξήγηση του τυπικού του Εσπερινού:

α'. Ο βασικός κορμός του κειμένου

β. Η αναλυτική  σειρά που  διαβάζεται ή ψέλνεται  κάθε τμήμα κειμένου που τον απαρτίζει.

Με βάση αυτά τα δύο σταθερά και το Ημερολόγιο Τυπικού μπορούμε, να διακρίνουμε
  α. Σε ποιο μέρος του κορμού -και της ακολουθίας των μερών του,-
β. ποια κείμενα και ψαλμοί αλλάζουν, για να διαβαστούν κάποια  άλλα εξειδικευμένα κείμενα και ψαλμοί με το περιεχόμενο και τον μελωδικό τρόπο -καλούμενο Ήχο- της ημέρας όπως καθορίζει το Τυπικό  και  περιγράφει το Ημερολόγιο.

Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να παρακολουθούμε την ακολουθία όπως κι αν διαμορφωθεί κάθε ημέρα.

Η προσαρμογή ισχύει για κάθε Εσπερινό, και οι διαφοροποιήσεις που διαχέονται σε μεγάλες χρονικές περιόδους του προγράμματος, μας  δίνουν τα είδη Εσπερινών:

α' Εσπερινός του Σαββάτου και των εορτών
β' Εσπερινός των καθημερινών
γ'  Εσπερινός των Κυριακών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
δ' Εσπερινός των καθημερινών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
ε' Εσπερινός της Ανάστασης και της Διακαινησίμου εβδομάδος
ς' Εσπερινός με τάξη αρχιερατικής χοροστασίας

Ο βασικός Εσπερινός είναι  του Σαββάτου και των εορτών
που αποτελείται από τα εξής μέρη:

-Έναρξη-προοιμιακός ψαλμός
[ Ευλογητός ο θεός ημών...]
-Τα ειρηνικά
[Εν ειρήνη του κυρίου δεηθώμεν...]
-Η στιχολογία του Ψαλτηρίου
[Μακάριος ανήρ...ψαλμοί 1,2,3,4,5,6,7,8,]
-Οι επιλύχνιοι ψαλμοί
[Κύριε εκέκραξα... ψαλμοί 140,141,129,116]
-Δόξα
[Δόξα Πατρί και Υιώ και Αγίω Πνεύματι...]
[το δοξαστικό του μηναίου αν υπάρχει...]
-Και νυν
[Και νύν και αει....]
[αν δεν υπάρχει δοξαστικό τότε το α' Θεοτοκίον του τρέχοντος ήχου


-Είσοδος ιερέα-
[ Σοφία ορθοί...
-Επιλύχνια ευχαριστία
[φως ιλαρόν αγίας δόξης..]
-Το προκείμενον [εσπέρας προκείμενον...] στον τρέχοντα ήχο
Εναλλαγή Προκείμενου αναλόγως ημέρας: Σαββάτο Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή

-Τα αναγνώσματα
τρέχοντα : Παλαιάς Διαθήκης και Αποστολικά αναγνώσματα
[πχ Γενέσεως το ανάγνωσμα...]

-Οι δεήσεις
[Είπωμεν πάντες εξ όλης της ψυχής...]

-Η λιτή μετά της αρτοκλασίας
[αν υπάρχει αρτοκλασία ψέλνεται το ιδιόμελον της λιτής της εορτής]
-Τα απόστιχα
[αναστάσιμα απόστιχα  και τα συνήθως  ψαλλόμενα θεοτοκία  τρέχοντος ήχου*, ]

-Νυν απολύεις
[ωδή Συμεών του θεοδόχου, Λουκβ'29-32]
-Τρισάγιον
[Άγιος ο Θεός, άγιος ισχυρός, άγιος αθάνατος ελέησον ημάς..]
-Απολυτίκια
[Αναστάσιμα απολυτίκια με τα θεοτοκία τους τρέχοντος ήχου*]

-Η απόλυση
[ του Κυρίου δεηθώμεν ...δι ευχών των αγίων.... Αμήν]

Οι υπόλοιπες εκδοχές διαφέρουν σε σημεία όπου προστίθενται και αφαιρούνται συγκεκριμένα μέρη για συγκεκριμένους λόγους, τα καθορίζει το Τυπικόν και τα αναφέρει το Ημερολόγιον όπως και το ποια είναι τα τρέχοντα αναγνώσματα, απόστιχα, απολυτίκια που αντιστοιχούν την συγκεκριμένη μέρα.

Με τον ίδιο τρόπο αναλύουμε τον Όρθρο και την Θεία Λειτουργία στα επόμενα κεφάλαια.
Στο βοηθητικό βιβλίο Εγκόλπιον Ψάλτου και Αναγνώστου περιέχονται τα κείμενα από τα είδη των Εσπερινών και η χρήση του εγκολπίου είναι το επόμενο βήμα για τη σπουδή του ψάλτη και αναγνώστη.
Μπορεί ο πιστός που δεν είναι ακόμη αναγνώστης ή ψάλτης με βάση το έργο αυτό να κάνει μια λεπτομερέστερη κατατόπιση και εξάσκηση πριν το αναλόγιο ώστε να εξοικειωθεί με τη σειρά που εξελίσσονται ακολουθίες και λειτουργίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου